رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: به مناسبت هفته قوه قضاییه هر سرباز فراری که از امروز تا دهم تیرماه به سازمان یا یگان خدمتی خود مراجعه کند از معافیت کیفری یا انواع نهادهای ارفاقی بهره‌مند می‌شود.

 سربازان فراری با معرفی خود از «معافیت کیفری» برخوردار می شوند

به گزارش قدس آنلاین، امیر جلالی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات شهید سلیمانی برگزار شد، اظهار کرد: در اصل ۱۷۲ قانون اساسی، سازمان قضایی نیروهای مسلح به عنوان تنها دادگاه تخصصی در نظام قضایی کشور پیش بینی شده است.

وی افزود: جامعه هدف این سازمان، ستاد کل نیروهای مسلح در سطح ملی، ارتش، سازمان های وابسته، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و پشتیبانی، صنایع نظامی و دفاعی نیروهای مسلح، کارکنان وزارت اطلاعات و یگان حفاظت دستگاه های اجرایی است و به جرائم آنها رسیدگی می شود.

جلالی خاطر نشان کرد: در سال گذشته پرونده های وارده به سازمان ۷ درصد رشد داشت که با تلاش مجموعه همکاران تعداد پرونده های مختومه شده ۱۰ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: تا پیش از این فرار از خدمت در صدر پرونده های ما قرار داشت اما پس از مصوب شدن افزایش حقوق سربازان شاهد کاهش فرار از خدمت شدیم.

جلالی اعلام کرد: ایراد خسارت به اموال و مصرف مواد مخدر بین سربازان از دیگر جرایمی است که صورت گرفته و باید یک کمپ ویژه ترک اعتیاد برای سربازان پیش بینی شود.

وی ادامه داد: به مناسبت هفته قوه قضاییه هر سرباز فراری که از امروز تا دهم تیرماه به سازمان یا یگان خدمتی خود مراجعه کنند از معافیت کیفری یا انواع نهادهای ارفاقی بهره‌مند می‌شوند.

جلالی خاطرنشان کرد: نزاع و درگیری در بین نیروهای نظامی به واسطه نظارت های زیادی که وجود دارد آمار پایین تری دارد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: در حوزه عملکردی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل آن ۷۲ درصد افزایش عملکردی داشتیم که در مولفه های مختلفی هم چون دادرسی الکترونیکی، کاهش جمعیت کیفری، ابلاغ قانونی و غیره بوده است.

وی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ نسبت به قبل ۱۵ درصد کاهش ورودی به زندان داشتیم و این در حالی است که ۱۱ درصد هم افزایش آزادی جامعه هدف را با استفاده از آزادی مشروط یا پابند الکترونیک داشتیم.

وی یاد آور شد: در سال گذشته یک مورد حکم قصاص نفس صادر کردیم و البته یک مورد هم حکم لازم الاجرا های قصاص نفس داریم که با تلاش صورت گرفته توانسته‌ایم برای اجرای این حکم مهلت بگیریم چرا که امیدواریم به نتیجه سازش برسد.

جلالی توضیح داد: در سال گذشته ۷۵۶ کلاس آموزشی برای نیروهای مسلح برگزار شد و تمامی افراد ملزم به حضور در این کلاسها بودند.

وی تاکید کرد: این سازمان تنها دادگاه اختصاصی در بدنه قوه قضاییه است که رسیدگی به جرایم قشر خاص را بر عهده دارد و رویکرد دادگاه نظامی نسبت به عمومی شدیدتر است.

جلالی در بخشی دیگری از سخنان خود گفت: از جمله دلایل خودزنی سربازان عموما موضوعات زمینه ای است که در شخص وجود دارد از این رو در حال حاضر پیش از ورود به سربازی از نظر مسائل مشاوره روانی مورد ارزیابی قرار می گیرند.

وی افزود: شهروندانی که از اقدامات نیروهای مسلح در استان آسیب دیده اند و یا در صورت مشاهده هرگونه تخلف در مجموعه نیروهای مسلح می توانند موارد را از طریق سامانه ۱۹۷ و یا درگاه ارتباطی و سایت سازمان قضایی اعلام کنند تا به آن رسیدگی شود.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قزوین در پایان گفت: یک پنجم پرونده های این سازمان شکایت شهروندان است که البته رضایت بیش از ۹۰ درصدی مراجعه کنندگان را سامانه‌ها داشته‌ایم که موجب افتخار ما است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.